Noutati

Prezentare publica nr. 1

By 13/09/2019 No Comments

In data de 25.09.2019, in intervalul orar 10.00 – 14.00,  in cadrul proiectului cu titlul „Inițiative în politici publice alternative pentru servicii sociale de impact”, derulat de catre ASOCIAȚIA PROFESIONALĂ NEGUVERNAMENTALĂ DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ ASSOC (Solicitant), in parteneriat cu ASOCIAȚIA PROFESIONALĂ NEGUVERNAMENTALĂ DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ ASSOC-SUD-CENTRU (Partenerul 1) SI MINISTERUL MUNCII SI JUSTITIEI SOCIALE (Partenerul 2), se va desfasura prezentarea publica nr. 1.

Locatia de desfasurare a dezbaterii publice: municipiul Bucuresti, Str. Biserica Amzei, nr.29, etaj 1, sala Regina Maria

In cadrul prezentarii publice nr. 1 se vor aduce fata in fata persoane din randul grupului tinta al proiectului.

La  evenimentele de tipul prezentari publice vor fi dezbatute urmatoarele politici publice:

  1. Legea auditului social
  2. Statutul auditorului social
  3. Strategii in domeniul asistentei comunitare
  4. Finantarea serviciilor sociale la nivel de comunitate (administratie locala) pentru dezvoltarea de servicii comunitare
  5. Identificarea unor mecanisme de asigurare a supervizării lucratorilor sociali/tehnicienilor asistență socială pentru furnizarea unui pachet minim de servicii sociale (informare, consiliere, identificare, evaluare a nevoilor si referirea catre beneficii si servicii) în situatia în care, din cauze obiective, furnizorii publici si privați de servicii sociale nu pot angaja asistenți sociali sau nu pot contracta serviciile acestora
  6. Asigurarea de servicii de sprijin furnizate în comunitate, atât în mediul urban, cât și în mediul rural, diversificate, accesibile, finanțarea serviciilor sociale la nivel de comunitate (administrație locală) pentru dezvoltarea de servicii comunitare etc.

Cu prilejul dezbaterilor publice organizate de catre Partenerul 1 al proiectului, participantii din grupul tinta si expertii proiectului au realizat urmatoarele propuneri la politicile publice ce vor fi abordate in cadrul prezentarilor publice, in vederea formularii de alternative la politicile publice in domeniul asistentei sociale:

1.Legea auditului social

Propuneri:

  • Auditorul sa elaboreze un raport de calitate al serviciilor sociale si sa propuna recomandari;
  • Raportul intocmit in urma verificarii de catre Inspectia Sociala sa fie coroborat cu raportul auditorului social;
  • Exemplu de buna practica: DGASPC Sector 2 prin compartimentul Managementul calitatii verifica conformitatea procedurilor in domeniul serviciilor sociale;
  • Verificarea utilizării sumelor direcționate de la persoane juridice și fizice la furnizori acreditați de servicii sociale sa fie realizata de catre o echipa disciplinara de specialisti.
  • Auditul social sa se concentreze pe necesitate, eficacitate, eficiență și impact, intr-un mod continuu.
  • In ceea ce priveste sursa de finantare:
  • auditul social sa fie acoperit integral de la bugetul de stat;
  • sa se creeze un articol bugetar special pentru auditul social, in cadrul bugetului local.
  • Clarificare si explicare articol: “Alocarea unei anumite sume de bani din taxele de autorizare plătite de prestatorii de servicii sociale poate contribui, de asemenea, la acoperirea costurilor, similar cu cazul auditului public intern.”
  • Creearea unui “timbru social” in vederea redirectionarii banilor catre servicii sociale.
  1. Statutul auditorului social 

Propuneri:

  • Introducerea in cadrul universitatiilor a unui modul legat de auditul social si realizarea de instrumente specifice.
  • Ceilalți membri ai echipei pot fi specialiștii din domeniul social (psihologi, sociologi, psihopedagogi sau cu master în științe sociale) sau experți din alte domenii (juridic, economic, financiar etc.), dar cu cel puțin 5 ani de experiență în prestarea serviciilor sociale.
  • Auditul social necesită participarea a cel puțin doi auditori – maximum cinci (în funcție de mărimea organizației, de dimensiunea serviciilor furnizate, bugetul alocat,numar de beneficiari, etc.), unul dintre membrii echipei având rolul de coordonator al auditului.
  • Referitor la formarea profesionala:
  • Sa se clarifice unde sa se realizeaza practica si de catre cine. Exemplu: practica sa fie efectuata la furnizorii de servicii publici si privati (selectati riguroasa) sau la nivelul universitatilor prin intermediul programelor de master.
  • Sa se mentioneze cine ii supervizeaza pe auditorii sociali.
  • Auditorii sociali sa fie formati continuu, sa se ofere credite.
  • Supervizorul de practica sa aiba minim 5 ani experienta.

Publicarea / dezvăluirea rapoartelor

  • In cazul in care se identifica nereguli la furnizorii de servicii sociale de catre auditorul social, acesta sa transmita raportul catre AJPIS.
  1. Strategii in domeniul asistentei comunitare 
  • HG 655/2016 din 14 septembrie 2016 pentru a probarea Strategiei Nationale “O societate fara bariere” pentru persoanele cu dizabilitati” 2016-2020 si a Planului Operational privind implementarea Strategiei Nationale “O societate fara bariere” pentru persoanele cu dizabilitati” inclusiv 2016-2020 

Accesibilitate

  • Obligativitatea unui interpret mimico-gestual in cadrul fiecarei institutii;
  • In cadrul compartimentului de Servicii relatii cu publicul, personalul sa aiba atributii legate de asistenta persoanelo cu dizabilitati;
  • In cazul in care nu exista accesibilitate in cadrul institutiilor, sa existe cel putin o persoana care sa aiba atributii referitoare la furnizarea de consultanta persoanelor cu dizabilitati.
  • Dezvoltarea de aplicatii speciale pe echipamentele electronice pentru persoanele cu dizabilitati, in vederea furnizarii de informatii legate de accesibilitate, constientizare, servicii oferite de institutiile publice sau private.

Ocuparea fortei de munca

Propunere:

  • Asistarea la angajare a persoanelor cu dizabilitati, atat in mediul privat cat si public. Oferirea de consultanta angajatorului si persoanei cu dizabilitati.

Exemplu de buna practica: HCL Sector 4  privind acompanierea tinerilor care parasesc sistemul de protective  a copilului.

Educatie si formare

Propunere:

  • Sensibilizarea publicului larg prin campanii de sensibilizare si informare cu privire la toate obiectivele Strategiei persoanelor cu dizabilitati.

Protectie sociala

Propunere:

  • Menţinerea puterii de cumpărare a prestaţiilor financiare acordate persoanelor cu dizabilităţi(indexarea cu indicele de consum).
  • Consiliile locale sa vina cu stimulente financiare pentru persoanele cu dizabilitati.
  • HG nr. 566/2015 privind aprobarea Strategiei naţionale pentru promovarea îmbătrânirii active şi protecţia persoanelor vârstnice pentru perioada 2015 – 2020, a Planului operaţional de acţiuni pentru perioada 2016 – 2020, precum şi a Mecanismului de monitorizare şi evaluare integrată a acestora
  • Campanie natională de informare si sensibilizare a opiniei publice privind incurajarea participarii persoanlor varstnice in activitatile sociale, civice, culturale, sportive.
  • Campanie natională de informare si sensibilizare a opiniei publice destinate accentuarii imaginii positive a populatiei varstnice, promovarii participarii sociale active si demne a persoanelor varstnice in societate si a incluziunii lor sociale.
  1. Finantarea serviciilor sociale la nivel de comunitate (administratie locala) pentru dezvoltarea de servicii comunitare
  • Hotararea nr. 427/2018 din 13 iunie 2018 privind aprobarea programului de interes naţional „Servicii comunitare la domiciliu pentru persoanele vârstnice dependente” şi a programului de interes naţional „Creşterea capacităţii serviciilor publice de asistenţă socială din unele unităţi administrativ-teritoriale” si a Ordinului 1902 din 2018 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare si selectie a cererilor de finantare prin programul de interes national „Servicii comunitare la domiciliu pentru persoanele vârstnice dependente”, a Procedurii de evaluare a cererilor de finantare prin programul de interes national„Cresterea capacitätii serviciilor publice de asistentä socialä din unele unitäti administrativ-teritoriale”, precum si a modelului-cadru al contractului de finantare

Propuneri:

Anexa 1: Servicii comunitare la domiciliu pentru persoanele vârstnice dependente

  • Reteaua publica de servicii comunitare la domiciliu sa fie adresata atat persoanelor varstnice dependente cat si celor cu grad de autonomie mai mare;

Anexa 2: Cresterea capacitätii serviciilor publice de asistentä socialä din unele unitäti administrativ-teritoriale

  • Campanii de informare a institutiilor publice cu privire la externalizarea serviciilor sociale.
  • Contractarea de servicii sociale;
  • Asigurarea suportului tehnic necesar autoritatilor administratiei publice locale din comunele in care nu s-au infiintat/nu au fost acreditate/au pierdut acreditarea sau licentierea serviciilor publice de asistenta sociala.
  1. Identificarea unor mecanisme de asigurare a supervizării lucratorilor sociali/tehnicienilor asistență socială pentru furnizarea unui pachet minim de servicii sociale (informare, consiliere, identificare, evaluare a nevoilor si referirea catre beneficii si servicii) în situatia în care, din cauze obiective, furnizorii publici si privați de servicii sociale nu pot angaja asistenți sociali sau nu pot contracta serviciile acestora

Propuneri:

  • Derularea unor activități de formare şi îndrumare metodologică continuă a lucratorilor sociali/tehnicienilor asistență socială care au activitate în domeniul serviciilor sociale, în vederea creşterii performanţei personalului din structurile proprii și a calității servicilor furnizate (cursuri de perfecționare, cursuri de calificare, sesiuni de instruire, autorizate de către Autoritatea Națională pentru Calificări, Ministerul Muncii și Justiției Sociale și Ministerul Educației Naționale), in vederea multiplicării și dezvoltării practicilor centrate pe nevoile și resursele fiecărei persoane și ale comunității,
  • Formarea a câte unei persoane care să furnizeze servicii de supervizare pentru lucratorii sociali/tehnicienilor asistență socială, in cadrul DGASPC-urilor,
  • Formarea profesională a personalului din domeniul asistenței sociale (inclusiv a noilor angajați) și dezvoltarea de metodologii, ghiduri și instrumente care să sprijine aplicarea pe scară largă a managementului de caz la nivelul SPAS, în special în comunele și orașele mici conduce la consolidarea capacității la nivel local de a furniza servicii de asistență socială fiind esențială pentru întregul sistem de protecție socială.

Exemplu de buna practica:   DGASPC Ilfov  care  prin proiectul Concordia ofera servicii de instruire pentru supervizarea profesionala, pe o perioada de doua luni pentru 7 specialisti.

  1. Asigurarea de servicii de sprijin furnizate în comunitate, atât în mediul urban, cât și în mediul rural, diversificate, accesibile, finanțarea serviciilor sociale la nivel de comunitate (administrație locală) pentru dezvoltarea de servicii comunitare etc.

Propuneri:

  • Trecerea de la un sistem bazat preponderant pe prestatii sociale la un sistem bazat pe o reţea eficientă de servicii care să asigure îndeplinirea într-o mai mare măsură a obiectivelor de incluziune şi reducerea dependenţei de sistemul de asistenţă;
  • Creșterea implicării și cointeresarea autorităţilor publice locale şi a organizaţiilor neguvernamentale, actori ai economiei sociale, în promovarea dezvoltării locale şi a ocupării;
  • Corelarea serviciilor sociale cu toate nevoile beneficiarului şi acordarea lor într-un mod integrat, cu o gamă largă de măsuri şi servicii din domeniul economic, educaţional, de sănătate, cultural;
  • Centrarea pe măsuri active de incluziune în detrimentul celor pasive care crează dependentă şi presiune mare asupra bugetului de stat. Schimbarea raportului dintre măsurile pasive de asistenţă (prestaţii) în măsuri active de incluziune socială (servicii sociale şi de ocupare) ca o soluţie pe termen lung pentru scăderea numărului de persoane asistate şi de reducere a presiunii bugetare în acest sector.